Stavět KANÁL či nestavět?

100 zobrazení
TiskTisk

Co si o KANÁLU, myslím já ?
Výstavba kanálů, spojujících moře, jezera či řeky, patří k dějinám výstavby obchodních i cestovních spojení LIDÍ, od nepaměti.
Byla to díla, v civilizaci, přinášející těm, co na nich pracovali, slušnou obživu. Jako v případě tohoto kanálu ve Skotsku. Ti co tam z celé Velké Británie přijížděli pracovat, dostávali dům, mzdu a koně. V roce 1822.
Byl jsem tam a navštívil místní muzeum výstavby tohoto kanálu.
A na Facebooku jsem  zveřejnil moje fotky z toho místa. Například náborového, plakátu.
Znám i jiné Kanály. Kde využíval Sovětský komunistický režim jako pracovní sílu, politické i jiné vězně.
Kteří tam museli v nelidských a extrémních podmínkách pracovat. Na ty kanály jsem se podívat nebyl, ale kouříval jsem čas od času, když nebylo na normální cigarety, Belomorkanal cigarety, značku připomínající tuto stavbu. Zahynulo tam podle nedávno na ČT 2, uvedeného, francouzského dokumentu, 30 000 lidí!

Znáte určitě dva největší a nejvýznamnější kanály vytvořené lidmi. Suez Canal a Panama Canal.

A protože mám i jednu životní zkušenost, kterou vám popíši, myslím, že výstavba kanálu, spojujícího Severní moře a Černé moře nemusí být hned tak něco špatného.
Jsem pravděpodobně jediný, v této zemi, kdo by měl nějaký důvod podporovat Zemana. Schválně píšu jenom Zemana. To ,že se neztotožňujeme s jeho názory, nemůže ale znamenat, že odvrhneme něco, co má smysl. Moje znalosti jeho povahy mi dokonce velí být ostražitý, a zvažovat o co mu v této kauze jde. Naštvat někoho? Nechat vybublat tento projekt? Rozhodit ekology? Nebo to myslí vážně? Já bych si i docela myslel že mu to je jedno, jestli kanál bude, nebo nebude.
V každém případě, si myslím já, jako neodborník, neznalý historie výstavby kanálů u nás, a konkrétních podmínek v místech kde se má stavět, že by spíše měl inspirovat naše proevropské struktury. Proč? No to je zjevné. Už proto, jakou funkci by měl mít. Co by spojil? Tak, že by se například náklady z Černého moře, mohly tímto kanálem dostat na Sever a ze Severního moře, Kaledonským kanálem, až do Atlantiku. Například. Znovu podotýkám, že nejsem odborník. Ale vím, že užití vodoplavby je levnější přeprava zboží, než jiným způsobem. Tedy věděl jsem to. Jestli se to zásadně nezměnilo a moc nezdražila.
Ale už k věci. Právě tato doba mi konečně donutila napsat, k čemu vše chystám již roky. Právě to, že jsme v Pandemii, tedy celosvětové epidemii, dokazuje, že, ať si pseudovlastenci myslí a píšou co chtějí, že teď je svět už konečně a skutečně jeden. Globální.
Ale ,že nejsme neohroženi. Že nám v Evropě nehrozí války, to už je pryč ,ale nejsme imunní proti epidemiím, které se mohou stát pandemiemi.
A také nejsme imunní před přírodními katastrofami.
To ,že nějaké katastrofy v některých místech nebyly, neznamená, že se tomu nemůže stát v budoucnu. Za deset, dvacet, padesát i třeba sto let. Vzpomínáte na velkou vodu?
Všude po Praze jsou po zdech, popisky kam až vystoupila voda při poslední, tzv. Stoleté vodě.
Ale teď už ten příběh který mi leží léta v hlavě.
Vzpomínáte na erupci sopky na Islandu???
To není tak dávno! A vzpomínáte si, že vše přerušila v Evropě letecká doprava? Skoro jako nyní. Ale tehdy šlo o technický problém. V sopečném prachu, nemohla letadla létat. A způsobilo to problémy v pozemní dopravě. Lidé přesedli do aut, a vlaků a autobusů a silnice byly poměrně dost, přeplněné.
Já jsem to tehdy pocítil na vlastní kůži.
Odstěhoval jsem se v té době z Londýna do Edinburghu. Tam jsem si po rozvodu, a majetkovém vyrovnání, pořídil velmi starý byt, na kraji Edinburghu, zhruba v ceně bytu v Praze na Jižním městě. V tehdejších cenách. Byt jsem zrekonstruoval. Osobně. Ale protože jsem nemohl sehnat práci, tak jsem se rozhodl, že odjedu hledat práci do Španělska. Už jsem tam před tím pracoval. Věděl jsem tedy, co mě čeká. Našel jsem skvělou  realitku v Dalkeith, které jsem byt svěřil do péče, za účelem pronájmu s cílem  zajistit si nějaký doplňkový příjem.
Domluvil si pronájem bytu “u nás” ( protože už jsem tam žil, píšu “u nás” ) v San Pedro de Piñatar, Murcia.
Naložil jsem auto, KIA Sportage, XL a odjel.
A začal hledat práci a v Edinburghu sháněli nájemce, mého bytu.
Moc se, obé, ze začátku, nedařilo. A v tom jako blesk z čistého nebe, jak píší, psavci, začala běsnit islandská sopka. Vzpomínáte???
Ke všemu ještě tehdy došlo ke katastrofě polského vládního letadla. Na jehož palubě byli dva moji přátelé. Vicemaršálek polského sejmu Smajdzynsky a poslanec sejmu, Zajonc.
Na pohřeb jsem nemohl odcestovat.
Nebylo letecké spojení. Určitě si vzpomenete, že tehdy ani president Obama, s AIR FORCE ONE,  nemohl na pohřeb polského presidenta, odletět. Letecká doprava se nad Evropo zastavila.
A já byl, sice, v krásném prostředí, které jsem znal, ale nemohl se odtud vlastně hnout. Ani zpět do Edinburghu, ani do Varšavy, ani do Londýna a ani do Prahy, v případě potřeby.
Co tím chci říci?
Že veškeré dopravní spojení, které je možné zbudovat, je třeba zbudovat. Být připraven, je vždy lepší. A že je třeba být připraven, a to na všechno, dosvědčují  situace o kterých píši. Zajistit veškerou možnou dopravní cestu a spojení dostupnými možnostmi, by mělo být v zájmu Evropy. Samozřejmě, že vodní dopravní spojení Černého moře se Severem, a zpět je určitě výhodné i v době kdy se katastrofy nekonají.
Nejde tedy o Zemana. Jde o to, aby Evropa řekla co si o tom myslí. Protože, podle mého, zcela laického názoru, by to měla být její stavba.
EVROPY. Jednotné EVROPY.

PRO INFORMACI.
WIKIPEDIA. KALEDONSKÝ KANÁL.
Kaledonský kanál (anglicky: Caledonian Canal) je průplav ve Skotsku, který spojuje Severní moře na východě a Atlantský oceán na západě. Délka celého kanálu je 96 kilometrů (je nejdelší ve Skotsku) a prochází z Inverness do jezera Loch Ness, dál do jezera Loch Oich a přes další jezero Loch Lochy ústí nedaleko města Fort William do Atlantského oceánu.

Kaledonský kanál
Kanál je v provozu od roku 1822, kdy jej dokončil Thomas Telford. Překonání výškového rozdílu (celkem 20 metrů) je na kanále vyřešeno systémem zdymadel, kterých je zde po celé délce celkem 29. Zdymadla v činnosti lze vidět v místě zvaném Neptune’s Stairscase, nebo Fort Augustus.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *